السيد الخميني

429

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

مصاحبه [ با خبرنگاران دربارهء قانون اساسى 1906 و آينده انقلاب ] زمان : 19 آبان 1357 / 9 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : قانون اساسى 1906 - تبليغات دروغين شاه - آيندهء انقلاب مصاحبه‌كننده : خبرنگاران آلمانى ، فرانسوى ، ايتاليايى ، اسپانيايى و . . . سؤال : [ حضرت آيت اللَّه ، لطفاً دربارهء آن قسمت از قانون اساسى 1906 كه طبق نظرتان بايد تغيير پيدا كند و جمهورى اسلامى به وجود آيد ، توضيحاتى بفرماييد ] جواب : قانون اساسى دو مرحله داشته است : 1 - مرحلهء پيش از كودتاى رضا خان : در آن وقت طورى بوده است كه ايرانىها و مسلمين نمىتوانسته‌اند طرح حكومت اسلامى را بدهند . از اين جهت براى تقليل ظلم و استبدادهاى قاجار و پيش از قاجار ، بر اين شدند كه قوانين وضع شود و سلطنت به صورت سلطنت مشروطه درآيد . در عين حال در قوانين پيش‌بينى اين مسائل شده است . تمام مسائلى را كه الآن ما مطرح مىكنيم ، مىتوانيم به متمم قانون اساسى استناد كنيم . اين يك مرحله است از قانون اساسى . 2 - مرحله‌اى بود كه پس از كودتاى رضا شاه انجام گرفت و به قانون اساسى اضافه شد . در آن وقت رضا شاه كودتا كرد و به دنبال او قضايايى واقع شد و بالاخره به اين منتهى گرديد كه رضا شاه با قدرت سرنيزه و قلدرى ، قانون اساسى را تغيير دهد و يك مجلس مؤسسان با زور و قلدرى تأسيس كرد و ملت به هيچ وجه با او موافق نبود . در مجلسى كه ملت هيچ گونه دخالتى در آن نداشت ، موادى از قانون اساسى را تغيير داد ، سلطنت قاجار را منقرض و سلطنت پهلوى را تصويب نمود . بنا بر اين ، قانون اساسى در مرحلهء اول با حفظ متمم آن ، براى همين مسائلى كه ما طرح كرده‌ايم مىتواند مستند ما باشد . در مرحلهء دوم ، مسأله سلطنت رضا شاه و سلسلهء پهلوى اصلًا قانونيت نداشته و اين سلسله بر خلاف قانون اساسى بر اين مملكت تحميل شده است . رضا شاه را انگليسىها بر ما تحميل كردند و بعد هم كه متفقين به ايران آمدند محمد رضا شاه را تحميل نمودند .